Toitumissoovitused KOKi puhul

  • kok7 - toitumissoovitusedToidu valmistamine peab olema võimalikult kerge, et säästa kehaenergiat.
  • Ära kiirusta söömisel, rahuliku hingamise taastamiseks on soovitav aeg-ajalt söömisel pausi pidada.
  • Toiduainete valikul on soovitav kasutada: – palju süsivesikuterikast toitu, sealhulgas teravilja (makaronid, pastaroad, täisterajahust leib, riis, kartul) – küllastamata rasvhappeid sisaldavad rasvad ja õlid (oliiviõli, rapsiõli) – palju puu- ja köögivilju, soovitavalt toorelt või aurutatult – ohtralt valgurikkaid köögivilju, nagu ube, herneid ja läätsi – igapäevaselt erinevaid saadaval olevaid pähkleid ja seemneid  – mõõdukalt liha, nagu loomaliha, sealiha, linnuliha, mune ja kala – igapäevaselt võid, juustu ja piimatooteid – erinevaid kuivatatud puuvilju, mis pakuvad maitseelamusi ja annavad energiat – suhteliselt vähe või mõõdukalt suhkrut – suhteliselt vähe soola, asendada seda erinevate maitseainetega – piisavalt juua (piima, mahlu, spordijooke)
  • Planeeri oma menüüd. Poes vajalike kaupade leidmine ning õige ja tasakaalustatud toitumise jälgimine on sellevõrra palju kergem.
  • Hommikueinel on oluline osa päeva alustamisel, seda ei tohi vahele jätta ja see võiks olla piisavalt suur (vähemalt 20% päevas tarbitavast kaloraažist).
  • Kasuta uusi ja huvitavaid retsepte ja varieeri oma menüüd! Proovi nädalas vähemalt ühte uut toitu või toidulisandit (kastmed, salatid).
  • Kui sul on probleeme õige kehakaalu hoidmisega (oled alakaaluline), söö ka toidukordade vahel. “Näksiks” sobivad eriti hästi erinevad pähklid ja söödavad seemned (seedermänni, kõrvitsa, päevalille jne), mis on õli- ja valgurikkad, hea aroomiga ning säilivad hästi sahvris ning laual. Vahepalana saab kasutada ka jogurtit värske puuvilja või marjadega ning puuviljatarretist. Kui sa oled ülekaaluline, püüa toidukordade vahel võimalikult vähe süüa.
  • Püüa köögivilju üha enam kasutada värskena, sellisena on nende toiduväärtus ja maitse parim. Kui neid siiski peab keetma, proovi aurutamist või blanšeerimist (ehk kuumehmatamist kuni pool minutit keevas vees).
  • Planeeri ette mitme toiduportsjoni üheaegset valmistamist. Paljusid toite on kerge karpides sügavkülma paigutada või säilivad need üleöö külmutuskapi riiulil, maitsest ja toiduväärtusest palju kaotamata. Samal ajal kergendab see oluliselt toidutegemist. Ära unusta paigutada sügavkülmakarpidele sildid, kus on kirjas nende sisu ja külmutamisaeg.
  • Kuigi E. coliSalmonella või mõni muu toiduga kehasse sattuv bakter on küllalt harv tänapäeva Eestis, peame oma tervise nimel elementaarsetest puhtusereeglitest kinni pidama. Igasugused seedimisega seotud ägedad nakkused mõjuvad kroonilise haigusega inimesele eriti laastavalt. Hoia köögis puhtust. Enne toidu valmistamist pese käsi. Kui kasutad mune toorena, siis enne lahtilöömist pese munade koort. Lõikelaud tuleb pärast liha lõikamist hoolikalt kuuma vee all pesta, enne kui midagi muud sellel lõigata. Ära söö toitu, mis on kõlblikkustähtaja ületanud.